Vzájemné propojení a sdílení dat je trendem komplexní informatiky posledních let. A právě tyto faktory využívá pro svůj rozvoj i ERP systém HELIOS Nephrite. Ten nabízí komplexní řešení především pro velké firmy, které působí na českém a slovenském trhu. A je také velmi sofistikovaným a vylepšeným nástupcem předchozí generace ERP systému HELIOS Green. 


Uvažujete-li o zefektivnění podnikatelské činnosti v rámci řízení a sledování výroby, pak je čárový kód jednou z velmi efektivních možností. 

Vedoucí pro inovace a rozvoj Asseco Solutions Lukáš Ontl uvedl, že tým vývojářů HELIOS Nephrite zapracoval připomínky a přání více než 440 firem, které dříve používaly předchozí generaci systému. Nový produkt usnadní práci nejen managementu firem a administrátorům systému, ale i jeho uživatelům. Platforma HELIOS Nephrite podporuje procesní řízení, řízení projektů a obchodních procesů. Navíc se prostřednictvím strojového učení neustále zdokonaluje v čase. 

Tvůrci nového HELIOS Nephrite zdůrazňují, že přechod ze staršího HELIOS Green je natolik výhodný, že sami klienti jsou motivováni systém změnit. „Pověstné nůžky mezi systémy se stále rozevírají a nový HELIOS Nephrite se od svého předchůdce funkčně zase o něco více vzdálil“,  říká Lukáš Ontl.

5 hlavních novinek v HELIOS Nephrite

  1. Žádanky
  2. Telemetrie
  3. Projektové řízení
  4. CRM
  5. Multicompany

Klíčovou funkcí ERP systému je samozřejmě monitoring a následná optimalizace výkonu. HELIOS Nephrite v tomto případě nabízí nástroj Telemetrie, pokročilý způsob monitorování provozu systému a analýzu vlivů na jeho výkon. Lze tak jednoduše hledat příčiny problémů a řídit práci zaměstnanců. Intuitivní pracovní plocha zase zjednodušuje a zpřehledňuje práci uživatelů a výrazně snižuje náročnost na zaškolení v novém systému.

Přístup k datům je možný odkudkoliv prostřednictvím webového portálu, který disponuje řadou přednastavených scénářů pro použití obchodníků nebo servisních pracovníků nebo reporting pro top management. 

Další z novinek, na kterém tým pro HELIOS Nephrite v posledních měsících pracoval, je modul pro Projektové řízení, který poptávala řada zákazníků. Přináší komplexní pohled na projekt libovolné velikosti od plánování, řízení až po jeho vyhodnocení.

Žádanky, další nová funkcionalita HELIOS Nephrite

Ty řeší například případy žádosti o služební notebook, nebo mobilní telefon a efektivně pomocí tohoto modulu mohou žádat o nové vizitky, marketingové materiály a mnoho jiného.

Už od loňského podzimu je v HELIOS Nephrite i nová funkcionalita pro položkové schvalovací workflow. Například pro fakturu, jež má sto položek a každou musí schvalovat někdo jiný. Pro každou položku je možné nastavit odlišné workflow s odlišnými schvalovateli a pravidly pro schvalování. Což výrazně zrychlí tok elektronických dokumentů napříč firmou.

Pro holdingy je pak určena funkce Multicompany, která umožňuje, aby jeden systém mohl spravovat více organizací pod různými IČO. To se týká prakticky veškeré firemní agendy, ale zásadním faktorem je i společný reporting a výkaznictví.

Zásadní rozvoj zaznamenala i oblast CRM. To, které je nativní součástí HELIOS Nephrite nabízí opravdu komplexní nástroj pro správu kontaktů se zákazníky. Současně je ale plné analytických nástrojů a manažerských pohledů nezbytných pro klíčová rozhodování

Zdroj: Asseco Solutions, Uživatele nejnovějšího ERP HELIOS Nephrite čekají velké novinky, 04/2022, www. HELIOS.eu

Uvažujete-li o zefektivnění podnikatelské činnosti v rámci řízení a sledování výroby, pak je čárový kód jednou z velmi efektivních možností. 


Čárový kód pomáhá k jednoznačné identifikaci výrobků po celém světě.  Je využitelný jak v maloobchodě, tak ve velkoobchodě. Jeho podoba může být různá, například číselná, lineární čárová forma, nebo li čárový kód – EAN identifikátor, případně grafický QR kód či 2D kód-Datamatrix.

Technologie čárových kódů představuje způsob automatického sběru dat a současně je klíčem ke vstupu do příslušných databází o vlastnostech identifikovaných produktů. Umožňuje jak unikátní značení spotřebitelských, obchodních a logistických jednotek v globálním měřítku, tak i použití v interních a speciálních aplikacích.

Historie čárového kódu

Američan Norman Joseph Woodland na konci 40. let minulého století přišel s čárovým kódem. Byl zaměstnancem velkého obchodního řetězce a snažil se urychlit prodej. Inspiroval se Morseovou abecedou a dal tak vzniknout čárovému kódu. Dokonce na něj v 50. letech získal patent.

Ovšem vynález nebyl dlouho použitelný, chyběla totiž zařízení a technologie, která by zvládla čtení kódů. To se zadařilo až roku 1974. A tak se poprvé začal čárový kód začal používat v americkém městě Troy, konkrétně na obalech žvýkaček.

Čárový kód a jeho náležitosti

Většina čárových kódů, které se využívají ve skladových a výrobních procesech jsou interní kódy, které se nikde neregistrují. Registraci podléhají zejména EAN identifikátory výrobků, aby byla zajištěna jejich jedinečnost.

Lineární čárový kód s EAN identifikátorem (EAN kódem) si není možné jen tak vymyslet.  Je potřeba se zaregistrovat do systému GS1. GS1 je jediné autorizované pracoviště v České republice, kde se může firma zaregistrovat do systému GS1.

Je to soubor mezinárodně platných standardů pro automatickou identifikaci a sdílení informací o evidovaných položkách a službách. Má své standardy, které usnadňují orientaci v seznamu, řídí zásobování a je také základem pro evidenci ve skladu, ve výrobě atd.

Jak vypadá lineární čárový kód

EAN kód (European Article Number) je číselný kód, který pomáhá k jednoznačné identifikaci výrobků po celém světě.  Je využitelný jak v maloobchodě, tak ve velkoobchodě. Jeho podoba je číselná, obsahuje až 18 číslic v daném pořadí. Pro práci s ním se ale používá jeho čárová forma,
neboli čárový kód
. Tím je myšlena sekvence čar a mezer, jejichž šířka vychází z číslic v kódu. EAN může obsahovat buď 8 číslic, takový lze využít pro označování rozměrově malých výrobků, nebo 13 číslic až 18 číslic.

Dalším důležitým typem čárového kódu je GS1-128. Tento je také alfanumerický, lineární, spojitý. Obsahuje až 48 znaků. Je primárně určen k označování logistických, popřípadě i obchodních jednotek. Navíc umožňuje prostřednictvím standardu GS1 AI kódování dalších doplňkových informací do strojově snímatelné podoby.

Obr. Příklad GS1- 28

Další typ kódu GS1 je DataMatrix. Jedná se o dvoudimenzionální, maticový symbol s vysokou hustotou dat, využívaný prakticky v celém světě. Symbol může ve své maximální velikosti uložit až 2335 alfanumerických nebo 3116 numerických znaků.

Obr. Vzor DataMatrix

V číselném zápisu první tři až čtyři číslice vždy určují stát původu. Pro příklad Česká republika má číslo (0)859, Německo 400-440 a třeba Slovensko 858.  Následujících 4-6 číslic označuje výrobce a další číselné položky už určují samotné zboží či výrobek. Úplně poslední číslice je takzvaná kontrolní.

Co je kontrolní číslice v čárovém kódu?

Poslední číslice slouží pro kontrolu správnosti dekódování a také ověření, zda nedošlo například k přehození číslic při přípravě tisku. Zároveň kontroluje, jestli si čtečka kódů načetla správně všechny pozice a nepracuje pouze s částí čárového kódu.

Poslední kontrolní číslo vznikne sečtením všech lichých číslic čárového kódu od konce. Potom sečtením všech sudých, u nichž výsledek vynásobíme třemi. Získáme tak dva výsledky, které postupně každý zaokrouhlíme na desítky. Kontrolní číslo je výsledkem rozdílu součtu zaokrouhlených číslic a součtu nezaokrouhlených číslic.

Výhody užívání čárových kódů

Mít čárový kód je výhodné. Systémy zajišťující možnost sledování výroby, ji sledují právě na základě čárových kódů. Díky tomuto sledování se zefektivní evidence, inventarizace i obchod. To jsou všechno hodně pádné argumenty, proč začít o čárovém kódu a čtecím systému vážně uvažovat. Sledování a práce s čárovými kódů stojí za výhodnou evidencí skladů a celkovým přehledem pohybu nejen výrobků, ale i materiálů pro výrobu.

Pro výrobu přinášejí sledované čárové kódy úsporu časů a přesnost veškeré evidence pohybů výrobků. Díky evidenci pohybu čárových kódů se dá efektivně sledovat doba výroby kusu, stejně jako kapacita vytížení strojů a celková rozpracovanost produktů na výrobě.

Systém pro sledování čárových kódů Warehouse Management Systém-WMS

WMS systém umožňuje plnou automatizaci skladovacích procesů od objednání zboží až po jeho expedici. Práce s WMS přenesla veškerou evidenci skladovaných kódových čísel z papírů do sdílených aplikací v počítačích. Zavedení systémů WMS do firem pomohlo snížit chybovost, tím došlo ke zvýšení produktivity a celkové efektivity práce od příjmu na sklad po výdej zboží zákazníkům.

Další nespornou výhodu se stal fakt, že se zrychlilo celkové vyskladňování zboží, protože skladníci okamžitě věděli, kde se daný výrobek s konkrétním čárovým kódem nachází. Jak to je možné? 

Dovolilo to propojení systému WMS s vhodným ERP systémem, kde je vložen seznam umístění skladu. Skloubení funkcionalit obou systémů umožnilo vzájemné sdílení dat systémů tak, aby se práce pro jejich uživatele stala přehlednější, efektivnější a značně přínosnější.

Konkrétní přínosy propojení WMS

Systém WMS od Gatema IT a.s. je plně kompatibilní s ERP systémy HELIOS iNuvio, které vhodně doplňuje o další praktické funkce. Že spojení funguje ve prospěch firmy dokládá Milan Ponrt ze společnosti Husky CZ. „Když se dělávala inventura na hlavním skladě, měli jsme zavřeno 14 dní, teď Gatema WMS se zvládla za víkend. Měli jsme nachystáno 8-9 terminálů, v reále se použilo 4-5“.

Další zkušenost má společnost ŠIMEK proficentrum, která se zabývá prodejem strojů pro zpracování dřeva a nářadím pro truhláře. Jednatel Petr Šimek uvedl: Díky Gatema WMS, spojení terminálů a nastavení importů z internetových tržišť jsme navýšili expedici o více než 200 %.“ Se zkušeností této firmy si můžete seznámit v případové studii.

Obr. Přenosné terminály Gatema ZEBRA

O výhodách systému WMS se podělila také firma LD Seating s.r.o., která je vyhledávaným partnerem architektů a jejich designová křesílka zdobí sídlo nejedné společnosti. LD Seating spravuje výrobní a logistický areál o ploše 10 000 m2. Majitelka Ing. Jitka Hurábová potvrzuje: „Po zavedení WMS na sklad se zvýšila rychlost a přesnost skladníků při expedici výrobků. Funkcionalita „mapa skladu“ přesně vede skladníka na skladové pozice a načtením čárových kódů hlídá, zda je vše správně vyexpedováno. V systému zajišťuje přesné informace o tom, kdo a kdy dané zboží vydal ze skladu.“

Přínosy WMS a celkovou funkcionalitu systému, který sleduje a zpracovává čárové kódy, prezentoval manažer týmu integračního řešení Gatema IT Patrick Jirgl v hodinové přednášce pořádané ve spolupráci s naším partnerem Asseco Solutions. Chcete-li znát více o výhodnosti WMS a získat detailnější informace o systému, podívejte se na webinář Patricka Jirgla a Ivy Mottlové o WMS.   

Máte zájem o WMS?

Čárový kód se přes původní nesmělé zavádění stal důležitým prvkem pro identifikaci výrobku a díky sledovacím systémům se ví o jeho pohybu v rámci podniku i směrem k dodavatelům. Řešení GATEMA WMS je určeno pro rychlé a efektivní provádění skladových operací a řízení skladů v on‐line režimu.

Typickým příkladem je vytváření a kontrola skladových dokladů, provádění inventur, expedice zboží, vychystávání materiálů. Načítání položek probíhá snímáním čárových nebo 2D kódů, stejně jako např. doplnění šarží, exspirace výrobních čísel. Řešení je plně integrované se systémem HELIOS, se kterým on‐line komunikuje pomocí Wifi nebo datových přenosů sítí mobilních operátorů.

Pokud vás zaujal systém WMS od Gatemy, zajišťující plnou automatizaci skladovacích procesů, neváhejte požádat o nezávaznou nabídku Gatema WMS.

Pro jednoduché řešení reklamací v systému HELIOS slouží modul řízení kvality Quality Management Systém (QMS). Obsahuje komplexní agendu pro řešení reklamace u výrobních firem. QMS modul je ale také vhodný pro firmy, které se zabývají nákupem a následným prodejem zboží.  Všude tam je totiž možná reklamace vadného kusu zboží.


Snadná reklamace z jednoho místa   

Přestože je reklamace nepříjemná věc, není v našich možnostech ohlídat kompletní nezávadnost zboží. Jsou situace, kdy se jedná o skrytou vadu, která není při prodeji patrná, ale projeví se v průběhu dvouletého užívaní.

V takovém případě má zákazník právo na reklamaci a my ji dokážeme hravě vyřídit prostřednictvím modulu QMS informačního systému HELIOS. Řešení reklamací tedy zabere příslušnému pracovníkovi doslova pár kliknutí přímo v prostředí HELIOS.

Díky uložené historii prodeje hravě vyhledáme původní doklad o prodeji a výdejku, ke které přidáme příjem reklamace a zákazníkovi automaticky vygenerujeme protokol o přijetí reklamace. Zároveň vytvoříme úkol pro reklamačního technika, která má za úkol posoudit, zda je reklamace oprávněná či nikoli a rozhodnout o dalším postupu zboží.

Řešení reklamací v modulu QMS

Jedná-li se o oprávněnou reklamaci, pak můžeme pomocí modulu QMS napojit řešení opravy na dodavatele, servis anebo vlastní výrobu, či vrátit zákazníkovi peníze.

Modul hlídá zákonem stanovenou dobu pro reklamaci a uživatelský přehled diaskop ukazuje stav, kde a v jaké fázi úprav se reklamované zboží nachází. Pokud se blíží konec reklamační doby, řádek reklamace se vysvítí červeně a varuje před blížícím se koncovým termínem. 

Po opravě nebo výměně zboží za nový kus dochází k přípravě podkladů na vydání. Během této doby vyzveme přes QMS zákazníka k vyzvednutí zboží a jakmile tak učiní, vytiskneme zákazníkovi protokol o vyřízení reklamace a tím je reklamace hotová.

Analyzujte a sledujte rychlost reklamací

Dataskop, který se součástí Business Intelligence systému Helios, schraňuje klíčové záznamy související s danou reklamací a ty jsou snadno dosažitelné a vyhodnotitelné. Právě uživatelský přehled dataskop dává možnost analyzovat problémy a přijímat nápravná opatření. Ukazuje okamžitý přehled všech reklamací za období, za odběratele i dodavatele, podle typů vad a neshod. Znázorňuje přehled o délce řešení reklamací a ekonomické vyhodnocení reklamací. Zobrazuje všechna možná vyhodnocení, která potřebuje vedení pro další plánování a hodnocení.

S QMS HELIOSEM se reklamace neobávejte

Reklamace v prostředí HELIOS je jednoduchá a intuitivní. Díky přednastaveným formulářům pro vyplnění je rychlá. Výrazně také zkracuje řízení pro zákazníky, kdy mu dílčí výsledky sděluje prostřednictvím e-mailu.

Modul reklamace se tak stává příjemnějším řešením nepříjemné situace pro obě strany. Spolu s hlídáním termínů a s předpřipra­veným upozorněním pro zákazníky zvyšuje efektivitu při vyřizování reklamací, a tím i spokojenost zákazníků.

Systém řízení kvality, kde se nachází i reklamace, je plně kompatibilní s informačním systémem HELIOS iNuvio. Dá se říct, že pro HELIOS iNuvio je QMS standardizované řešení, které zajišťuje dostupnost všech informací v rámci jednoho informačního systému založeného na vzájemné provázanosti informací.

Ač pracuje s aktuálně platnými normami systémů managementu jakosti ve firemním informačním systému, neslouží k eliminaci zmetkovosti výroby. Pro tyto účely existují jiné vhodnější nadstavby.

QMS snižuje vnitrofiremní finanční náklady, i ty lidské, které jsou potřeba na vyřízení reklamací, šetří čas a zvyšuje spokojenost vašich zákazníků. 

Zdarma vám představíme systém i jeho funkce

Zaujaly vás vlastnosti systému HELIOS iNuvio? Rádi vám o něm povíme víc, předvedeme praktické funkce a v případě spokojenosti se potom postaráme i o uvedení do plného provozu. Pokud bude potřeba, doplníme systém vlastním integračním řešením, které jeho funkce ještě znásobí.

Machine Learning (strojové učení) je aplikace umělé inteligence, která systémům umožňuje se automaticky učit a zdokonalovat, aniž by k tomu byly prvoplánově programované.

Algoritmy strojového učení u ERP jsou v podstatě navrženy tak, aby klasifikovaly procesy, hledaly vzory, předpovídaly výsledky a činily informovaná rozhodnutí. Nástroje Machine Learning se dokáží učit z dostupných relevantních dat, porovnávají historické zkušenosti a dokážou předejít případným chybám. 

Machine Learning se učí z různých typů algoritmických technik. V závislosti na povaze dat a požadovaném výsledku je možné strojové učení dělit:

Typy strojového učení u ERP

Pokud má systém dostatek dat, jejichž zpracování se stále opakuje podle stejného klíče, pak systém ví, že další dodaná data bude zpracovávat stejně, jako předchozí a učiní tak. To je příklad strojového učení pod dohledem.

Systém zpracovává dodaná data podle stejného klíče a výsledky ukládá na připravené místo v paměti. Je zřejmé, že nově dodaná data zpracuje také tak a porovná výsledek s předchozími výsledky. Jestliže je princip dosažení výsledku totožný s předchozími výsledky, je jasné, že výsledek je správný a uloží jej, aniž by vyžadoval jakoukoliv asistenci lidské práce. V tomto případě je jedná o strojové učení bez dohledu.

Jestliže systém při výpočtech dodaných nalezne výraznou odchylku ve výsledku, upozorní na ni a výsledek neuloží na připravené místo paměti. Uživatel pak musí určit, co s takovým výsledkem udělá, zda zadá nová vstupní data, opraví, nebo vyloučí nestandardní vstupní data, či přijme nabízený výsledek. Pokud se tento stav opakuje, sleduje systém uživatelské rozhodnutí. Vyřeší-li uživatel situaci pokaždé jinak, zůstane tento typ procesu nadále u strojového učení s částečným dohledem. Strojové učení s částečným dohledem, není až tak přínosné pro matematické procesy, jako pro lékařské procesy, lingvistiku, prostě procesy, které není možné číselně parametrizovat.

Strojové učení se zpětnou vazbou pracuje na principu akce a výběru správné reakce s ohledem na akci. Je to něco podobného jako je výcvik psa. Pokud pes splní povel, dostane odměnu. Jakmile pes splní povel rychleji, dostane větší odměnu. S tímto pravidlem pracují hodně počítačové hry.

Machine Learning v ERP

Obecně ERP systémy využívají strojového učení ve svých algoritmech, včetně systému Helios iNuvio. Na základě dostupných dat udělá správná rozhodnutí. Díky perfektní znalosti historických dat, detekování chyb a odchylek dokážete skvěle tvořit plány do budoucna. To je pro byznys velmi důležité.

Machine Learning dokáže zabránit problémům a možným chybám. Z množství dodaných dat predikuje ve výrobě počty vyrobených kusů, od toho se odvíjí i požadavek na nákup surovin, dostatečný počet zaměstnanců a pravidelné vytížení výrobních strojů. Následná inventura je výrazně méně pracná, protože systém v každém momentě ví, kolik kusů je skladem a kde se nachází.

Výhody Machine learning v ERP

V první řadě dokáže strojové učení bezpečně a rychle odhalit příčinu nějakého problému. Pokud se do systému pravidelně ráno nalévá určitý objem dat, které systém zpracovává a jeden den systém získá menší objem, ví přesně, kde mu data chybí. Hned ráno se tedy ví, kde je příčina problému.
Ta může být jakákoliv, třeba nedostatek materiálu, který nebyl uvolněn do výroby v požadovaném množství, nefunguje výrobní stroj. Nebo se do systému přihlásil nedostatečný počet pracovníků a to znamená, že s omezeným počtem zaměstnanců nebude splněná denní norma výroby. Firma se systémem ERP má přehled o dění a může se k tomu hned postavit.

Strojové učení z dat finanční sféry poznává, že zdržení výroby způsobí pozdější fakturaci. Proto uživatele ERP na stav upozorní a předikuje potřebu šetřit, z důvodu zpomaleného cash flow. Systém ERP umí díky strojovému učení predikovat.

Další výhodou je kvalitnější výroba. Systém sleduje více parametrů výrobku najednou. Zná vstupy do výroby i parametry hotového produktu. Kontroluje hmotnosti hotových výrobků a když narazí na lehčí výrobek, ohlásí chybu. Tím je výrobek odhalen a následně odstraněn, jako nedokonalý.  Strojové učení systému ERP zajišťuje kvalitnější výrobky.

Strojové učení v ERP HELIOS

HELIOS iNuvio je všestranný systémový pomocník, který předvídá budoucnost ladí vaše firemní procesy. To vše díky Machine Learning.

Zdarma vám představíme systém i jeho funkce

Zaujaly vás automatické vlastnosti systému HELIOS iNuvio? Rádi vám o něm povíme víc, předvedeme praktické funkce a v případě spokojenosti se potom postaráme i o uvedení do plného provozu. Pokud bude potřeba, doplníme systém vlastním integračním řešením, které jeho funkce ještě znásobí.

O ERP systémech najdete na internetu mnoho informací. Zdaleka ne všechno je ale pravda. Třeba to, že by ERP systémy byly vhodné jen pro velké firmy, nebo že jejich implementace vždy trvá roky. 

Některé mýty a z nich vycházející obavy zřejmě vznikly v době, kdy byly ERP systémy ještě v plenkách a nenabízely takové možnosti jako dnes. Jindy mohl být na vině špatně zvolený implementační partner, který neodvedl kvalitně svou práci. Ať už to bylo jakkoli, dnes se jedná skutečně jen o mýty a zbytečné obavy, které s realitou nemají nic společného. Pojďme si představit, a hlavně vyvrátit ty největší z nich.

Velikost firmy

Je pravda, že dříve se ERP systémy využívaly jen ve větších podnicích. Postupně se ovšem ERP systémy přizpůsobily požadavkům menších firem a dnes už na trhu najdeme řešení pro každou společnost. Zatímco HELIOS Nephrite je určený skutečně pro ty největší podniky, HELIOS iNuvio se bez problémů přizpůsobí všem ostatním. 

Právě výběru vhodného systému je potom třeba věnovat pozornost, aby byl výsledek skutečně efektivní. Proto se nebojte požádat obchodníky o radu a chtějte vidět reference firem z vašeho oboru nebo případové studie.

Časová náročnost implementace a narušení chodu společnosti

Implementace ERP systému může být strašákem zejména pro menší firmy s omezeným počtem zaměstnanců. Není přece možné věnovat se stoprocentně všem projektům a k tomu ještě řešit ERP systém. Tento „problém“ ovšem můžete snadno vyřešit. Stačí si najít spolehlivého implementačního partnera, který se postará o nastavení a spuštění ERP systému, aniž by došlo k zatížení IT ani jiného oddělení nebo narušení plynulého chodu společnosti. 

Řada firem se v souvislosti s implementací ERP systému obává také časové náročnosti. Vždy samozřejmě záleží na velikosti firmy, množství interních procesů a rozsahu využití ERP systému, obecně ale můžeme říct, že implementace zabere nižší jednotky měsíců. 

Náklady na pořízení systému a jejich návratnost

Správně zvolený a implementovaný systém sníží provozní náklady na chod firmy a zefektivní její činnost. Investovaná částka se tak rychle vrací zpět. Vždy je ale vhodné nejprve propočítat, jakou částku ve vašem případě může systém ušetřit, a jestli se tedy vyplatí do něj investovat. 

Použít můžete jednoduchý vzorec, kdy přibližnou výši odhadovaných výnosů vydělíte náklady na pořízení a následné využívání ERP systému. 

Využití systému 

ERP systémy pomáhají vedoucím pracovníkům při provádění důležitých rozhodnutí, ke kterým jim dodávají všechny potřebné informace. Nejsou ovšem určené jen pro ně. Jsou přínosem pro celou firmu a všechny její zaměstnance. Šetří jejich čas a zlepšují provozní postupy, čímž zvyšují výkonnost všech oddělení – od výroby přes obchod až po HR.

Vztah s implementátorem

Při pečlivém výběru implementátora se nemusíte bát, že byste ho po samotném nastavení systému přestali zajímat. Správný implementátor vám pomůže ve všech krocích – od výběru systému přes jeho nastavení až po všechny budoucí aktualizace, zaškolení nových zaměstnanců a řešení případných potíží.

ERP systém je pomocník, ne strašák

Nenechte se zastrašit a přesvědčte se o přínosech ERP systémů. Díky bezplatné demoverzi si můžete systém HELIOS vyzkoušet v provozu. Pokud vám bude vyhovovat, postaráme se o následnou implementaci a všechny související kroky.

Gatema Holding expanduje na slovenský trh ERP systémů

Gatema Holding s.r.o. vstupuje se 60% podílem do slovenské firmy d2B s.r.o., která poskytuje IT služby v oblasti podnikových informačních systémů. Zbývající podíl zůstává v původní vlastnické struktuře.


Obě společnosti jsou dlouholetými partnery Asseco Solutions, a.s. Gatema působí na trhu informačních systémů téměř 30 let a zaměřuje se především na prodej a implementaci ERP HELIOS iNuvio do segmentů SME. d2B se naopak věnuje dodávkám HELIOS Nephrite pro segment enterprise.

„Jedním z cílů této akvizice je posílení příležitostí implementace ERP systému HELIOS Nephrite a získání rozmanitého portfolia zákazníků. Zároveň se navýší pokrytí služeb pro stávající i potenciální zákazníky v obou zemích s možnostmi vzájemného sdílení kapacit. Vzniká tak silný tým zkušených a kvalifikovaných odborníků“, uvedl Stanislav Sýkora, CEO a předseda jednatelů společnosti Gatema Holding s.r.o.

Obě firmy mají bohaté zkušenosti s vývojem a implementací podnikových informačních systémů. Pro další růst je akvizice dalším krokem, který pomůže posílit pozici Gatemy na Slovensku a d2B v Česku. „Přínos pro zaměstnance obou firem je určitě pozitivní, v podobě posílení stability společnosti, solidního finančního zázemí i postavení na trhu“, říká František Vlk, majoritní vlastník Gatema Holding s.r.o.

„Sme nesmierne radi, že sa akvizícia so spoločnosťou Gatema Holding podarila. Naše silné stránky a portfólio služieb sa vzájomne dopĺňajú, z čoho budú profitovať obidve spoločnosti. Máme ambíciu rozvíjať aktivity v segmente enterprise v Českej republike a toto strategické partnerstvo nám k tomu môže významne napomôcť“, doplnil Marián Adzima, spoluzakladatel a jednatel d2B s.r.o.


O d2B s.r.o.

Společnost byla založena v září 2011. Centrálu má v Bratislavě a pobočky v Banské Bystrici, Liptovském Mikuláši a Praze. Poskytuje IT služby v oblasti podnikových informačních systémů HELIOS Nephrite (dříve HELIOS Green), se specializací především na odpadové hospodářství, média a vodohospodářství. Další informace o společnosti d2B s.r.o.: www.d2b.sk

O Gatemě Holding s.r.o.

Firma vznikla v roce 1992 v Boskovicích a v současné době je významným hráčem na poli informačních technologií a respektovaným evropským výrobcem desek plošných spojů a také vývojářem audiovizuálních systémů pro zdravotnická zařízení. Gatema Holding s.r.o. zaměstnává v Boskovicích, Brně a Třebíči více než 190 zaměstnanců a obrat za loňský rok přesáhne částku 300 milionů korun. Více informací o Gatemě:  www.gatema.cz a  www.gatemait.cz

MZDY – novinky pro rok 2022

Legislativními změnami v oblasti mzdové problematiky a dalšími důležitými novinkami nezbytnými pro práci mzdových účetních v roce 2022, provedou naše zákazníky konzultanti Gatema IT.

Komu je školení určeno?

Kurz je určen pro mzdové účetní stávajících zákazníků Gatema IT. 

Kdy se webinář koná?

V úterý 25. 1. 2022 od 9 hodin.

Školení proběhne formou videokonference přes Microsoft Teams.

Předpokládaná délka trvání 2-3 hodiny.

Cena 1 200Kč vč. DPH


Jaká témata zazní?

Přechod na rok 2022

Kontrola údajů před uzávěrkou prosince 2021

Roční závěrka

Mzdové konstanty a kalendáře

Sociální a nemocenské pojištění od roku 2022

Redukční hranice

Náhrada při pracovní neschopnosti od roku 2022

Redukovaný průměrný výdělek

Hranice pro vyplácení náhrady mzdy za PN

Zdravotní pojištění od roku 2022 (minimální vyměřovací základ)

Výše minimální a zaručené mzdy 2022

Daň z příjmu fyzických osob 2022

Roční zúčtování daně 2021

ZPS – zákonné pojištění zaměstnavatele 2021

Další legislativní změny, které nastanou

Prostor na dotazy


Přihlášky prosím zasílejte do 21. 1. 2022 na email hana.halvova@gatema.cz

HELIOS Orange patří už léta mezi špičku v oblasti ERP systémů. Po letech, kdy věrně sloužil řadě firem, ovšem přichází čas na zasloužený odpočinek. Jeho místo tak zaujala nová posila produktové řady HELIOS, systém HELIOS iNuvio. 

Vylepšený podle přání zákazníků

HELIOS iNuvio se poprvé představil zákazníkům už v roce 2018, tehdy ještě pod názvem HELIOS Orange edice iNuvio. Ti si iNuvio rychle oblíbili a jeho tvůrci tak dostali jasný signál, aby původní upgradovanou verzi proměnili v samostatný systém. 

Nově představený systém dnes nabízí přes 200 vylepšení a funkcí, které pomohou vaší firmě růst. Jejich vývoj šel ruku v ruce s požadavky zákazníků, kteří průběžně poskytovali svou zpětnou vazbu. Právě proto se na iNuvio můžete opravdu spolehnout. 

Proč právě název iNuvio? „Je iNtuitivní, iNdividuální, iNteligentní, iNformující. U nás to ale není jen o systému. Je to také o dalších službách, konzultantech, know how a celkově o Gatemě. Pro naše klienty vždy hledáme takovou kombinaci, která bude fungovat,“ říká Libor Adamec, vedoucí obchodu v Gatema IT. 

iNtuitivní, iNteligentní, iNdividuální

Prvním vylepšením, které zaznamenáte na první pohled, je intuitivnější uživatelské rozhraní. K rychlé orientaci a okamžitému splnění všech operací vám pomohou přehledná navigace, fulltextové vyhledávání nebo dashboardy. 

Za zmínku stojí také aktualizovaný nástroj Business Intelligence, který nabízí komplexní pohled na data, analýzy možných důsledků, funkci centralizovaných kontrol nebo notifikace přímo do vašeho telefonu. S Business Intelligence získáte rychle a efektivně všechny klíčové informace.  

HELIOS iNuvio respektuje odlišné potřeby každé společnosti a nabízí řešení na míru začínajícím i zavedeným firmám napříč všemi obory. Snadno si můžete změnit nejen obsahovou, ale také vizuální podobu uživatelského rozhraní, abyste vždy rychle našli to, co hledáte. 

iNuvio pomáhá v mnoha oblastech

Projektové řízení, výroba, sklady, logistika, ekonomika nebo personalistika. Tam všude najde ERP systém HELIOS iNuvio své uplatnění. S iNuviem budete mít každou minutu každého dne přehled o stavu vaší výroby, skladových zásobách nebo probíhající expedici. Díky tomu pak nejenže dodržíte stanovené termíny, ale také kdykoli naplánujete další strategické kroky. Tady ovšem ještě iNuvio nekončí. Postará se o fakturaci a hlášení DPH, připomene termín lékařských prohlídek, školení nebo pravidelné údržby vozidel a zkontroluje třeba i úhradu silniční daně. S takovým pomocníkem bude vaše firma šlapat jako dobře namazaný stroj„Spojením moderního ERP systému HELIOS iNuvio a Gold partnera Gatema IT získává klient špičkový nástroj k podpoře svého podnikání. HELIOS iNuvio vychází ze svého předchůdce HELIOS Orange, ze kterého si bere to nejlepší, a navíc reflektuje požadavky od nejnáročnějších klientů, které jsme posbírali za několik desítek let na špici trhu s ERP systémy. Gatema IT a HELIOS iNuvio je v oblasti ERP systémů synonymem kvality," dodává na závěr Libor Adamec.

Představíme Vám systém i jeho funkce

Zaujaly vás vlastnosti systému HELIOS iNuvio? Rádi vám o něm povíme víc, předvedeme praktické funkce a v případě spokojenosti se potom postaráme i o uvedení do plného provozu. Pokud bude potřeba, doplníme systém vlastním integračním řešením, které jeho funkce ještě znásobí.

Pravidelná inventura je v každé firmě nepopulárním, avšak nezbytným úkolem. Jejím hlavním cílem je narovnání stavu skladu. Ve skladech, které nejsou řízeny sofistikovaným WMS systémem, mohou být rozdíly mezi evidenčním a skutečným stavem propastné. Stejně tak propastný je rozdíl mezi provedením inventury „papírovou formou“ a provedením pomocí systému Gatema WMS a skladových terminálů.  

Co je to Gatema WMS a jak funguje?

Gatema WMS (Warehouse Management System) je integrační řešení, které pomáhá uživatelům ERP systémů rodiny HELIOS řídit veškeré skladové procesy. Své uplatnění nachází ve firmách všech velikostí i zaměření. Jedná se o vlastní řešení společnosti Gatema, která se dále zaměřuje také na implementaci ERP systémů HELIOS

Systém Gatema WMS plně pokrývá veškeré logistické procesy počínaje příjmem zboží na sklad, jeho kontrolou a vnitroskladovou manipulací a konče výdejem zboží ze skladu. Nezanedbatelnou součástí Gatema WMS je práce se šaržemi či výrobními čísly, evidence jejich průchodu výrobou – a tím pádem i plné sledování tracebility výroby. Všechny procesy také pracují s navigací skladem.

Inventura skladu s Gatema WMS

Jednou z funkcí řešení Gatema WMS, které si klienti nejvíc cení, je právě zpracování inventur. Pravidelné inventury jsou spolehlivým způsobem, jak ověřit správnost evidence skladových zásob, které jsou pro každou výrobní i obchodní společnost klíčové.

Funkci inventur využívá při své práci také společnost HUSKY CZ, která se zaměřuje na výrobu a prodej outdoorového vybavení. Hlavní přínosy nám popsal manažer obchodní sítě Milan Ponrt. Mimo jiné se podařilo významně zkrátit dobu strávenou inventurami, a to nejen na jednotlivých prodejnách, ale také v hlavním skladu. 

„První akcí byla inventura na prodejnách, která se běžně dělala 1,5–2 dny. S terminály se zkrátila na jeden den, naše zboží trvalo 3–4 hodiny, zbytek času zabralo zboží od ostatních dodavatelů, protože se dohledávalo, přepisovalo,“ popisuje Milan Ponrt. Ještě více se zrychlila inventura hlavního skladu. „Když se dělávala inventura na hlavním skladě, měli jsme zavřeno 14 dní, teď se zvládla za víkend,“ dodává manažer obchodní sítě. Po implementaci došlo kromě zrychlení inventury také k celkovému zpřehlednění a optimalizaci skladu. Díky tomu nebylo třeba pořizovat větší sklad, a přesto zůstalo místo pro všechny produkty. 

Podobnou zkušenost s inventurami a Gatema WMS má i společnost ŠIMEK Proficentrum, kde se doba inventur zkrátila o celých 50 %

Dodavatel vybavení pro dřevozpracující průmysl využívá kromě modulu inventura ještě automatický tisk etiket nebo modul výdej. Práci usnadňuje mimo jiné spojení terminálů nebo nastavení importů z internetových tržišť. Díky pečlivě vybrané kombinaci funkcí se podařilo navýšit expedici o více než 200 %.

Zrychlete své inventury s Gatema WMS

Inventura už nemusí být strašákem, který vaši firmu zastaví na celé dny, nebo dokonce týdny. S Gatema WMS se zkrátí a zefektivní každý krok. Přesvědčte se o tom sami. Rádi vám naše integrační řešení představíme a v případě zájmu kompletně nastavíme.

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram