V dnešní době je nutné neustále zlepšovat a optimalizovat kvalitu vyráběných výrobků, ale také klást velký důraz na zvyšování produktivity práce a snižování nákladovosti výrobních procesů. Jak efektivně sledovat velký počet strojů ve výrobních areálech, které bývají mimo dohled obsluhy?  Jsou-li vzniklé poruchy delší dobu nezaregistrovány obsluhou, výrobní společnost není schopna plně využít investované prostředky do zařízení a po tuto dobu generuje finanční ztrátu.

S mohutným nástupem digitalizace, vývojem IT a software máme v současné době dostatek nástrojů pro online komunikaci, sběr dat a jejich následného vyhodnocování v podobě analytických reportů, které nám slouží k manažerskému řízení firem. Řeč je ERP systémech, které zvládají být silným firemním pomocníkem.  V systémech máme uloženy výrobní postupy, sklady papíru, účetnictví, grafická a výrobní data, a dokonce komunikaci s živými bytostmi v emailech nebo CRM.  Ale platí, že i stroje umí „mluvit“ a další se umí i sami učit i rozhodovat.

Naslouchejte svým výrobním strojům

Díky tomu budeme mít méně prostojů, kvalitnější produkci a stihneme dodací termíny. A navíc – vyrobíme toho víc s menším stresem. Všichni přece víme, že množství zakázek a operací, šibeniční termíny a tlak na ceny nás mohou dostat do problémů.  Pokud nezačneme naslouchat strojům a budeme pomíjet zmíněné informace a  nereagovat na signály strojů, ze stresového kolečka se nevymaníme.

ERP Helios s integrovaným Gatema MES systémem má prostředí, které obsahuje všechny potřebné informace k optimalizaci výrobního řetězce, ke snížení tlaku na výrobu a třeba i k vyhledávání úzkých, neprostupných míst našeho výrobního workflow.

K čemu nám je vyladěné ERP ve výrobní firmě, kterému chybí Výrobní modul, co zvládne naplánovat výrobu s ohledem na množství materiálu i obslužného personálu? A dále, jak bychom měli využít ERP s Výrobním modulem, bez vyhodnocování stavu strojů? Sečteno a podtrženo – měření výkonu výroby pomocí MES systému pomáhá výrobním společnostem dosahovat vyšší úrovně efektivity, kvality a produktivity. Monitorujte stroje pomocí MES systému, sbírejte data ze strojů a učte se s nimi pracovat.

Gatema MES s ERP HELIOS zvládá hledat úzká hrdla výroby

A řeší krizové výrobní situace. Také dokáže detailně řídit chod každého pracoviště ve výrobní hale, stejně jako pohyb rozpracované výroby, materiálu, nástrojů i specializovaných pracovníků po jednotlivých pracovištích či skladových prostorách.

To ale ještě není všechno. Pokud aktivně využíváme ERP HELIOS a signálů, které mu sdělují naše technologie díky MES, můžeme okamžitě reagovat na reálnou změnu situace, minimalizovat přestavby a snižovat podíl ztrát obecně. Třeba tím, že rozešleme notifikace odpovědným osobám v servisu, nebo okamžitě přeplánujeme zakázky na záložní kapacity. Systém ví, v jaké fázi se nachází a na základě jediného signálu od operátora nebo technologa zastaví příslušnou operaci i všechny následující, informuje všechny zúčastněné a vyčíslí ztrátu.

Ale pozor. Součinnost spolupráce ERP a MES nemusí být automatická. U MES vždy záleží na nadřazeném systému, jestli je připraven na integraci s MES a jestli dané informace umí zpracovat nebo analyzovat.

Můžeme ale potvrdit, že ERP HELIOS a Gatema MES společně komunikují, analyzují a zpracovávají data, včas rozpoznávají problémy a hledají cesty ke zlepšení vaší výroby.

Chtěli byste znát více k fungování MES?

Pak shlédněte záznam webináře, na kterém vedoucí integračního řešení Gatemy IT
představuje MES ze všech pohledů.

ZDE

Výrobní proces pod kontrolou

V současné době je možné propojení sběru dat ze strojů se systémem ERP HELIOS. Uživatelé žádají monitoring výroby, ale také uživatelsky přívětivé prostředí vhodné ke každodennímu používání, podporu pro komunikaci, výměnu informací pro další využití a analýzu k dalšímu rozhodování, což HELIOS s Gatemou MES má.

Sběr dat obsahuje podrobnější informace než pouhé zadání a ukončení zakázky. Sledují se všechny nastavené cíle jako rychlosti zpracování, prostoje stroje, poruchovost vedoucí ke zmetkovitosti, servisní zásahy a technické odstávky, opotřebování, ale i prostoje obsluhy, četnost zadávání výrobních pokynů, pravidelnost údržby.

Pro samotné vyhodnocování zakázky je tedy důležitý lidský faktor a informace o samotné zakázce v reálném čase včetně vizualizace pracovních dat stroje, a to HELIOS s daty z Gatema MES poskytuje.

Témata kybernetické bezpečnosti a IT bezpečnosti mají ve firmách rostoucí prioritu. Zejména s rostoucí digitalizací je ochrana sítí, počítačových systémů, robotických systémů, strojů a dat stále důležitější.

Ransomwarové útoky (z anglického slova ransom = výkupné) jsou na denním pořádku a jejich intenzita roste.  Přestože změny bezpečnostní situace v Evropě zvýšily zájem firem i organizací o ochranu informací a dat,  kybernetické útoky se vyvíjejí a útočníci zdokonalují způsoby svých ataků.

Míra nedůvěry v kyberprostor je značná. Některé firmy si neumí představit provozovat svůj ERP systém před cloud, nechtějí svá data pouštět do světa internetu, protože se obávají o jejich bezpečnost. A právě tento pohled, i když je ještě relativně častý, je nesprávný, protože data jsou v cloudu jsou v daleko větším bezpečí, než pokud je má firma na interních serverech.

Ochrana firemních dat

Posilování kybernetické bezpečnosti není módou, ale nutností, a to ví nejen správci sítí, ale také vývojáři ERP systémů. „Správnou firemní politikou nelze útok zcela vyloučit, případné škody ale mohou být minimální“, uvádí vedoucí obchodního týmu Asseco Solutions CZ Jaroslav Šufajzl. Zároveň doplňuje, že za tři desetiletí vyvíjení ERP řešení, kdy samozřejmou součástí je garance, že systémy klientům fungují a data jsou v bezpečí, získali tolik zkušeností, že bezpečnost ERP HELIOS je jednou z automatických samozřejmostí systému.

Ransomware a phishingové útoky představují rychle rostoucí výzvu. Vzhledem k tomu, že ERP bývají integrovány do více oddělení, existuje větší počet uživatelů s oprávněnými přístupy do systému, což pro hackery znamená bohatší loviště a stále větší výzvu pro cílení phishingu.

V dnešní době umí kvalitní ERP s moderními databázemi  usnadnit centralizovanou automatizaci a kontrolu řady protokolů shody pro širokou škálu datových typů.

Bezpečnost začíná u jedince

Je nutné si uvědomit, že opatrnost a zodpovědné chování začíná u koncového uživatele ERP systému.  Šifrovat vybrané soubory nebo rovnou celý  systém HELIOS je jednou z nejlepších věcí, které je možné udělat, ale pokud si necháte ukrást heslo, byla snaha zbytečná.

Asi není nutné uvádět, že nemá smysl se zabývat situací, kdy si nezodpovědně napíšete heslo na papír, necháte u PC a ten vám bude zcizen. Na mysli máme ukradnutí hesla sofistikovanějším, a bohužel i častějším způsobem.

Škodlivým softwarem, který si uživatelé stáhnou, aniž by si toho byli vědomi. Malware. Nicméně se pod tímto skrývá daleko více nebezpečí, například:

spyware – software pro špehování

addware – reklamní software

scareware – software pro nátlak k zakoupení falešné aplikace

cryptomining – těžařský software pro kryptoměny

ransomware – vyděračský software neboli šifrovací software

Ransomware využívá zranitelností v chybných konfiguracích softwaru a phishingových e-mailech. Velmi často jde o přístup přes RDP (Remote Desktop Protokol), což je proprietární síťový protokol, který umožňuje uživateli ovládat vzdálený počítač prostřednictvím počítačové sítě.

 Širší provozní integrace ERP také znamená širší rozsah a škálu cenných dat obsažených v rámci ERP – což také zvyšuje jeho hodnotu jako hackerského cíle. Navíc, se staršími ERP systémy a pokusy rozšířit integraci ERP do nových oddělení, je často vyžadováno lépe utáhnout bezpečnostní šrouby a díky vlastnímu šifrování cíleně zajistit ochranu proti zvýšenému potenciálnímu útoku z kyberprostoru. Jinými slovy: na více místech takového používání ERP je mnoho slabých míst. To je ještě umocněno nárůstem počtu pracovníků na dálku a pracovníků, kteří potřebují externí přístupové body a na ztrátu dat je zaděláno.

 

Jak se chránit před útoky?

Ochrana dat v HELIOSu

Všechna data i komunikace jsou v HELIOSu pod šifrovanou ochranou. Zabezpečení firemních dat je samozřejmou automatizací. To samé platí u cloudového řešení HELIOS  Erport, které je provozováno na nejmodernějších technologiích v rámci datacenter v ČR s nutnou certifikací Tier III (zaručuje ochranu, která požaduje záložní bezpečnostní systém, respektive plně redundantní napájení i chlazení. Za samozřejmost je považována existence nejméně jedné nezávislé zálohy nad nutný počet použitých komponent. Prostory jsou nonstop dozorovány kamerovým systémem bezpečnostní služby, záznamy jsou archivovány. Požár je monitorován pomocí laserových čidel a případně hašen inertním hasícím plynem FM-200.

Všechny technologie jsou chráněny pomocí firewallů.  Využíváme aktivní ochranu proti DDOS útokům.

Celkově námi vyvíjené softwarové produkty splňují bezpečnostní opatření požadovaná ISO/IEC 27002.

Data na cloudových serverech jsou šifrovaná. Aby se útočník k datům dostal, musel by hromadně dešifrovat šifrovací klíče poskytovatele. To sice je teoreticky možné, ale velmi obtížné. Šifrování má navíc i preventivní efekt – útočník obvykle nechce dešifrováním ztrácet čas.

Využívejte možnosti vícefaktorového ověření, kdy kromě zadání hesla musíte při přihlášení například opsat kód, který vám přijde jako SMS na mobilní telefon.

Existuje také varianta, že si citlivá data můžete před nahráním sami zašifrovat, případně využít možnost šifrování vlastním klíči na cloud. Útočník se k nim pak nedostane ani v případě, že by se mu podařilo překonat šifrovací klíče cloudu.

Je na místě se cloudové správy dat obávat?

Firemní data na serveru pod vlastní střechou možná vyvolávají pocit většího bezpečí, ale cloudové servery jsou dnes tak špičkově zabezpečené, že většina firem ani nedokáže zajistit taková bezpečnostní opatření. To platí i o cloudovém provozu ERP HELIOS Erport.

Lokální servery mají smysl pro firmy s extrémně citlivými daty, jejichž ztráta by znamenala obecné ohrožení společnosti.  Pro správu vlastního serveru je potřebné mít také specializovaný IT tým bezpečnostních techniků, kteří dokážou servery perfektně zabezpečit a nepřetržitě monitorovat. Pro všechny ostatní je cloudové řešení centrální správy dat pohodlnější a často také bezpečnější variantou, což platí rovněž o provozování ERP.


Gatema PCB využívá na podporu řízení zásob velmi úspěšně softwarový modul BERGHOF Adaptive/SRM. Řešení je po několikaměsíční implementaci v ostrém provozu od konce roku 2022. 

S implemantací pomáhala Gatema IT a. s.

BERGHOF_GatemaPCBStáhnout celou zprávu.

Další informace Vám rád poskytne:

Ing. Milan Hruška,
BERGHOF SYSTEMS s.r.o.

+420 734 464 986
milan.hruska@berghof.systems                  

www.berghof.systems

BERGHOF SYSTEMS s.r.o. Šlechtitelů 1, Olomouc
T+420 734 464 986, info@berghof.systems Spisová značka C 15315 vedená rejstříkovým soudem
v Ostravě

V březnu publikoval časopis REFLEX v rámci speciální přílohy EXTRA Průmysl a Energetika článek o HELIOSu Nephrite a modulech i integračních řešeních, které vyvíjí GatemaIT. O nástrojích Výroba, Kardex i Gatema WMS a MES si můžete přečíst také tady.

"Moderní podnikový informační systém ERP výrazně usnadní digitalizaci
ve výrobních firmách. Stejně tak může pomoci s řízením skladu,
a to včetně těch nejmodernějších
automatizovaných skladových prostor."

DIGITALIZACE VÝROBY I SKLADU

Celý článek publikovaný v REFLEXU naleznete zde:

https://www.reflex.cz/clanek/extra/117858/digitalizace-vyroby-i-skladu.html

Moderní podnikový informační systém ERP výrazně usnadní digitalizaci ve výrobních firmách. Stejně tak může pomoci s řízením skladu, a to včetně nejmodernějších automatizovaných skladů.

HELIOS výrobní podniky využívají k technické přípravě výroby, umí vypočítat a sledovat výrobní náklady, evidovat výrobní kroky a přehledně naplánovat materiálové i kapacitní zajištění požadavků na výrobu.

Nástroj samozřejmě dokáže reagovat na změny ve vyráběném sortimentu a umí průběžně upravovat množství produkce, případně reaguje na aktuální stav objednávek i specifických přání zákazníků. Výrobní modul navíc podporuje obchodní procesy a poskytuje informace o dodacích lhůtách a cenách, monitoruje rozpracovanost a náklady výrobků zadaných do výroby.

Výrobní ředitel má díky nabídkovému řízení už v obchodní fázi konkrétní informace o tom, co se ve výrobě chystá a jaké to má dopady na plán výroby. Tvorba technické přípravy výroby (TPV) je založená na kódech změn s datovou platností a umožňuje přesnou evidenci vývoje výrobní dokumentace.

Součástí plánování výroby je vlastní plánovací proces, který využívá některé algoritmy APS řešení, například kombinaci zpětného a dopředného plánování, optimalizaci výrobních a mezioperačních časů a řazení dávek na jednotlivých pracovištích. Velkým přínosem pro plánovače výroby je online sběr dat o stavu hotových kusů a rozpracované výrobě s využitím modulu MES REVA Gatema. Sběr dat o stavu výroby probíhá také prostřednictvím čárových kódů nebo dotykového displeje tabletu či jiných zařízení a poskytuje tak detailní přehled o rozpracovanosti.

Další funkcionalitou je důkladná analýza, která porovnává plánované a skutečné výrobní náklady. Tím umožňuje odhalit místa, kde jsou překročeny náklady, a místa, kde je možné náklady snížit. Systém je připraven reagovat pružně na neočekávané skutečnosti, jako je například nemoc pracovníka, odstávka stroje nebo realizace urgentní zakázky s nejvyšší prioritou. Jedním z nabízených nástrojů je vizualizace celého výrobního plánu a EDI komunikace

Nástroj Gatema Výroba je určen pro střední a velké firmy, jež se orientují na kusovou, sériovou, zakázkovou či projektově řízenou výrobu, případně na jejich kombinaci. Modul podporuje komplexní algoritmus logisticko-výrobního plánování – Materiálové plánování anonymní (MRP), Kapacitní plánování (MRP II), Pokročilé plánování (APS).

Kanban inspirovaný Japonskem

Na vývoji modulu Výroba řešení HELIOS se neustále pracuje podle připomínek stávajících klientů. Novinky a aktualizace zajišťuje oddělení pro výzkum, vývoj a produktový management. Jedním z úkolů pro vývojáře je zdokonalování analytické metody FMEA (Failure Mode and Effects Analysis), která identifikuje místa možného vzniku vad ve výrobě.

Vznikla také elektronická verze oblíbeného japonského systému kanban (e-kanban), který je založen na zajištění takzvané štíhlé výroby. Kartičky „kanbany“ provázejí výrobky během výrobního cyklu a v přehledné grafické podobě na monitoru je zobrazený aktuální stav množství na kanban kartách. Není bez zajímavosti, že se systémem kanban přišla japonská automobilka Toyota a zavedla systém výroby JIT (Just In Time). Tento systém vymyslel japonský inženýr Taiiči Óno.

Takzvaný e-kanban využívá v současnosti řada výrobců, eliminují se tím chyby ručního zadávání, případně ztráta kartiček. Hlavní výhoda spočívá v tom, že se elektronické kanbany mohou integrovat do systémů ERP, což umožňuje sledovat poptávku v reálném čase v rámci interní logistiky podniku. Data získaná ze systému lze použít k optimalizaci zásob. Mezi velké mezinárodní firmy, které tento systém využívají, aby zvýšily efektivitu výrobních procesů, patří například americká automobilka Ford Motor Company nebo kanadský výrobce letadel Bombardier.

Řízení skladu pomocí Gatema WMS

HELIOS také umí spolupracovat s řešením Gatema WMS, které je určeno k provádění skladových operací a řízení skladů v on‑line režimu. Typickým příkladem je vytváření a kontrola skladových dokladů, provádění inventur, expedice zboží, vychystávání materiálů. Načítání položek probíhá snímáním čárových nebo 2D kódů, stejně jako například doplnění šarží či expirace výrobních čísel.

Velkoobchod zaměřený na gastronomické obaly Wimex dlouhou dobu používal systém papírových výdejek, při kterém zaučení zpravidla trvalo 1,5 měsíce. A i poté bylo potřeba pracovníky složitě kontrolovat, aby nepouštěli ven zboží s chybami. Postupem času se firma kvůli papírovému systému logistiky už nebyla schopna dále rozvíjet a dosavadní řešení jí nepomáhalo, nýbrž brzdilo. Výdejkový režim skladování a distribuce nestíhal držet krok s průměrným každoročním růstem 10–12 %.

Ohledně přechodu z papírového systému logistiky na automatizaci procesů panovaly ve firmě určité obavy. Bylo totiž jasné, že ovlivní práci zejména zaměstnanců a brigádníků v centrálním skladu, kde pracují i lidé, jejichž počítačové dovednosti mohou mít své limity. Systém však brzy všechny přesvědčil, že je pomocným nástrojem. Dnes už nikdo z nich nechce zpátky tužku a papír.

Skladová logistika

Dalším řešením spolupracujícím se systémy HELIOS v oblasti skladů je Gatema Kardex. Kardex vylepší skladovou logistiku, automatizuje proces vychystávání zboží a šetří skladovou plochu.

Systém řídí, kam a případně i kdy se daná kmenová karta skladu naskladňuje a odkud, a kdy se vyskladňuje. Také zajišťuje optimalizaci jak při naskladňování, tak při vyskladňování zboží a stojí za rychlejším průběhem pohybu se sortimentem.

Pokud je skladovací prostor vybaven velkým zobrazovacím zařízením, je možno při instrukci pro naskladnění nebo vyskladnění zobrazit graficky polici a zvýraznit lokaci, se kterou má skladník pracovat. Jde o nástroj, který podpoří skladníka při práci a přispívá k minimalizování chyb. Stejně jako WMS, tak i Kardex pracuje s mobilními terminály a při práci s ním dochází automaticky k zadávání povelů pro skladovací věže.

Plně automatizovaný sklad už není výsadou jen velkých automotive společností a e-commerce. Stále častěji k němu přistupují firmy z dalších oborů, které chtějí zůstat konkurenceschopné a chtějí využít všechny výhody, jaké automatizace přinášejí. Proto je důležité nepodcenit výběr správného řešení. Je nezbytné, aby přesně odpovídalo a pokrylo rozsah požadavků výrobní firmy.

Potřebujete optimalizovat výrobu
a skladové prostory?

Pokud Vám ruční evidence skladu přerůstá přes hlavu,
pak je nejvyšší čas na automatizaci, která zpřehlední záznamy
a uspořádá Váš sklad.
Víme, jak na to.
Pomůžeme Vám s tím.

Nářezové centrum BRŠLÍK s.r.o., generální dodavatel nábytkových dílců, se jmenuje po majiteli a zakladateli Pavlu Bršlíkovi, který firmu založil v roce 2012. Centrum pomáhá s nářezem plošného materiálu, olepuje hrany a zajišťuje plošné lisování. Dodává nábytkové dílce truhlářům a truhlářským dílnám, kterým tak odpadá starost s pořizováním i údržbou spousty strojů. Využitím centra se tak mohou truhláři věnovat samotné kompletaci a zvládnou tak o dost více zakázek v kratším čase.

Firma Bršlík s.r.o. svým zákazníkům díky specializované technologii šetří čas i peníze. Zároveň nabízí možnost nákupu plošného materiálu od předních výrobců, i poradenský servis.

Prozákaznický přístup je pro ně hlavní a rychlost je pro ně na prvním místě. Až 92 % zakázek odbaví do pěti pracovních dnůcenovou nabídku dokáže stanovit do pěti minut po obdržení objednávky.

Bez řádného systému pro evidenci by to nešlo

Firma neustále investuje do vlastních zaměstnanců a do technologie, kterou používá. Vytvořila zákaznický portál, aby bylo odbavování objednávek co nejjednodušší jak pro zákazníky, tak i pro firmu samotnou, a zároveň aby bylo vyřízení objednávky naprosto bezchybné.

Jedním z důvodů pro pořízení ERP HELIOS byla potřeba podpory složité cenotvorby. Schopnost automatického načítání cen od dodavatelů i automatického dopočítání marží.

Implementace HELIOS iNuvio pro firmu Bršlík

Nářezové centrum Bršlík s.r.o. je výrobní společnost a má nasmlouvaných hned několik obchodních partnerů. Má možnost výběru z několika skladů, čímž dokáže sehnat pro zákazníky i méně dostupný materiál, ale také vznikají vyšší nároky na evidenci mnoha různých vstupních cen sortimentu.

Připravili jsme společnosti Bršlík s. r. o. HELIOS iNuvio, který zvládne rozložení odběratelů až do šesti cenových hladin – automatické dopočty cen jednotlivých materiálů v cenových hladinách na základě ceny dodavatele navýšené o marži a ponížené o slevu dle úrovně cenové hladiny plus individuální ceníky pro VIP odběratele. Materiály musely být zároveň rozděleny do sortimentních skupin, na které je možné přiřadit slevy pro jednotlivé cenové hladiny.

Dalším z požadavků, co ERP pro firmu Bršlík mělo umět, byla možnost správy přístupových údajů v systému eRozrys pro odběratele a možnost tvorby materiálové kmenové karty jak ručně, tak i načtením z katalogů dodavatelů. Systém eRozrys je e-shop, který čerpá data o zákaznících, materiálech a jejich cenách pro jednotlivé odběratele. HELIOS iNuvio nabízí možnost využívat připravených importů pro načítání dat z katalogu vícero dodavatelů.

Zároveň pro spojení s jedním z dodavatelů materiálů byl doprogramován online můstek pro aktualizace skladových cen a množství jednotlivých materiálů.

Díky propojení systémů tak vzniká nástroj pro hladké odbavení a vyřízení zakázek.

Průběh zakázky firmou

V systému eRozrys zákazník nadefinuje požadované rozměry dílů a požadované materiály. Systém provede kalkulaci nářezových plánů a vypočítá, kolik desek k řezání a kolik metrů hran je k vyřízení zakázky potřeba udělat, a jaké operace (řezání, lepení, dvojení hran...) a v jakém množství je potřeba provést.

Každá kalkulace zákazníka se do HELIOS iNuvio přenáší jako nabídka (zákazník si může zkoušet počítat různé varianty). Po potvrzení objednávky eRozrys dává podklady o požadovaných materiálech a operacích do ERP HELIOS iNuvio. Ten spustí automat na generování obchodního případu. Na základě načtení přístupových údajů z HELIOSu se vytvoří uživatelský účet odběratele v systému eRozrys.
Následně se vygeneruje nabídka za pomocí podkladů z HELIOSu, ta se nechá potvrdit odběratelem. Když odběratel nabídku akceptuje a potvrdí, přenáší se potvrzení objednávky opět do HELIOSu. HELIOS ověří, zda se jedná o smluvního zákazníka.

Pokud se o stávajícího zákazníka nejedná, automaticky se vygeneruje zálohová faktura a ke zpracování objednávky dochází až po zaplacení zálohové faktury. Jedná-li se o smluvního zákazníka, objednávka se ihned zařádí do zpracování a výroby.
Z objednávky se automaticky generuje výrobní příkaz včetně materiálů a operací. Ve výrobě se plánují kapacity na skupiny strojů, které provádí stejnou operaci.
Kapacity plánuje plánovač pomocí plánovacích nástrojů v HELIOSu. HELIOS disponuje funkcionalitou pro automatickou tvorbu vychystávacích listů, která respektuje plán výroby, i automatizací pro tvorbu objednávek materiálů. Ve výrobě probíhá obsluha evidence výrobních operací pomocí terminálů ETH od zahájení až po ukončení operací.

Automatizace, která šetří čas

Jak hodnotí přínosy jednatel společnosti Pavel Bršlík? „Rutinní činnosti jsme zautomatizovali a ušetřený čas tak můžeme využívat pro zkvalitňování našich služeb“.

Automatické generování evidence kompletního obchodního případu po potvrzení nabídky, kdy systém sám generuje došlou objednávku, zálohovou fakturu, kterou sám odesílá emailem i výrobní příkazy pro výrobu.

Na základě materiálů a služeb z nabídky vytvoří kusovníky a technologické postupy. Po dokončení výroby sám generuje a tiskne dodací listrealizační fakturu.

Výhodou je také plánovač výroby, který má k dispozici seznam nezaplánovaných zakázek a má možnost je v rozhraní rozepsat na konkrétní den a určovat pořadí zpracování zakázky v rámci dne. Lze také sledovat pokrytí zakázek materiálem, plánování výroby, denní a týdenní kapacitu výroby.

„Díky ERP HELIOS iNuvio jsme získali také pravidelný reporting“, uzavírá  jednatel Bršlík.

Agendy HELIOSu implementované pro společnost Bršlík

• Jádro

• Nástroje vizualizace

• RP Uživatelské editory

• Správa osobních údajů – rozšířené

• Kartové centrum

• RP. El. komunikace – CZ (ČSOB)

• Účetnictví

• Pokladna

• Majetek

• Sklady

• Nabídky, objednávky a rezervace

• Fakturace

• RP Platební terminál (ČSOB)

• Firemní aktivity

• Mzdy

• Výroba – technická příprava výroby

• Řízení výroby

• Mzdy

• Výkazy a reporty

Zaujalo vás řešení u firmy Bršlík a rádi byste měli automatizovanou vlastní společnost?

Na kvalitní personalisty nebo dobře fungující HR oddělení jsou dnes kladeny čím dále větší nároky. Jsou zpravidla prvními, s kým se uchazeč o místo setkává. Dle vystupování i profesionálního chování si dělá obrázek o celé firmě, a na základě následné péče, motivace a rozvoji ze strany personalisty rozhoduje, zda ve firmě zůstává či s koncem zkušební doby nespokojeně odchází.


Platí, že HR oddělení musí řešit mnoho individuálních situací, kde je vždy více možností
a záleží na vztazích, kontextu a kultuře, jak se postarají o výsledek.  Navíc jejich pozice vyžaduje různorodé znalosti z oblasti řízení, práva, komunikace, financí až po psychologii.
Z původních, hlavně administrativně zaměřených personalistů, se postupem času stávají partneři manažerů, kteří spolupracují na správném sestavení týmu.
Ne nadarmo platí, že personalisté ve firmách pracují s nejdůležitějším kapitálem firmy.

Firemní personalistice je nutné věnovat maximální pozornost. Přestože se starají doslova
o životní cyklus zaměstnance ve firmě, mají také možnost si některé úkony ulehčit a automatizovat.

Pomocníkem HR oddělení je modul Mzdy a lidské zdroje ERP HELIOS

Modul Mzdy a  personalistika zahrnuje čtyři agendy v podobě personalistiky, docházky, mezd a personálních dokumentů.

Personalistika

Obsahuje agendy spojené s výběrovým řízením a uchazeči o zaměstnání a umožňuje přenos informací na kartu pracovníka v případě přijetí uchazeče. Sleduje a eviduje školení, lékařské kontrolu jsou-li pro profesi nezbytné.

Eviduje volná pracovní místa a výběrová řízení, která v souvislosti s nimi běží, podporuje správu životopisů dle legislativních požadavků a také umožňuje implementaci vlastní metodiky. Samozřejmostí jsou evidence a záznamy z pohovorů uchazečů o zaměstnání, podporuje jejich vyhodnocení prostřednictvím strukturovaných otázek při přijímacím pohovoru a v neposlední řadě je agenda napojena na personální servery (jobs.cz, sprace.cz, jobpilot.cz a další) pro zadávání inzerátů.

Agenda Personalistika ERP HELIOS je tak především propojená s náborem a nástupem zaměstnance.

Mzdy

Agenda mzdy je plně v souladu s aktuální mzdovou legislativou. Je provázána s exekučním i insolvenčním rejstříkem, vede komunikaci s portály veřejné správy, ČSSZ a v rámci ERP HELIOS pracuje s daty z docházkového a personálního systému.
Nabízí tak automatizovanou správu odvodů a přípravy výplatních pásek, ale také umožňuje automatickou tvorbu platebních příkazů a zaúčtování případných srážek nebo salda.

Agenda Docházka

Jak už samotný název napovídá vede veškerou evidenci o pracovní době zaměstnance. Připravuje podklady pro odměny, ale nároky na stravné a dovolené. Automatizuje cestovní příkazy a vypočítává diety. Sleduje přesčasy a eviduje podklady pro roční daňové zúčtování. Pracuje s různými úvazkovými modely.


A dále? Zvládá evidenci docházky třeba na otisk prstu, nebo čip, dokáže zaznamenat i homeoffice, protože zaznamenává stavy i na dálku přes síť.

Dokumenty

Eviduje statistické údaje o zaměstnancích (věk, vzdělání, pozice atd.) Hodnotí výkonnosti zaměstnanců a plnění stanovených cílů a plánů. Sleduje náklady na zaměstnance a efektivitu vzdělávání, absence, nemocnost, čerpání dovolené. Zároveň vyhodnocuje data z náborů, efektivitu náborů a inzerce, nebo personální agentury. Poskytuje také údaje pro finanční ocenění. Eviduje výplatnice. Připravuje podklady a statistiky pro další vyhodnocování.

Modul Mzdy a lidské zdroje systému HELIOS

Pomáhá s evidencí personálních a mzdových údajů zaměstnance a správou všech jeho dokumentů v procesu výběrového řízení nových uchazečů. Efektivně zpracovává všechny údaje v různých časových intervalech, tak jak zaměstnavatel vyžaduje. Hlídá platnosti smluv, včetně pracovních náplní, informuje o legislativních změnách týkající se zákoníku práce a pracovně zaměstnaneckého práva. Zvládá souběžně zpracovávat různé zaměstnanecké poměry.

Variabilně pracuje s povinnostmi odvodů, i částkami, které jsou osvobozené od daní, zohledňuje nezabavitelné částky  i různé mzdové termíny napříč firmou.

Připravuje podklady pro účetní zohlednění. Velmi účinně připomíná personalistům reakce pro uchazeče, či jubilea zaměstnanců.

Celkově usnadňuje a automatizuje rutinní činnosti, které zabírají čas,  a dávají personalistovi prostor pro vymýšlení osobních plánů a možnosti se věnovat a naslouchat zaměstnancům, aby byli ve firmě spokojení.
Personalisty zatěžuje administrativa a byrokracie úplně zbytečně. Přitom je tu možnost, jak si práci usnadnit. S ERP HELIOS budou mít personalisté více času se věnovat uchazečům a zaměstnancům než papírování.

Výhody ERP HELIOS

A co víc? Oproti docházkovým systémům, ze kterých je nutné docházková data zaměstnanců exportovat do mzdového nebo účetního systému, má ERP HELIOS nespornou výhodu v tom, že se nic nikam neexportuje.
Z potenciálního kandidáta o zaměstnání můžete ihned udělat zaměstnance a přiřadit jej ke konkrétnímu výrobnímu stroji, na němž začnete sledovat vykazování činnosti. Prostě s jednou evidencí původně uchazeče, se kterou pracují personalisté, může výrobní ředitel ihned sledovat jeho práci a výrobky, které vyrobí a kam jsou vyexpedovány i kolik za ně firma utržila.

WIMEX, to je významný výrobce, největší dovozce a distributor jednorázového nádobí, obalů, spotřební hygieny a dekorací pro stolování, zejména pro oblast gastronomie. Zde působí zkušený manažer, zakladatel a také jednatel společnosti Radek Machula, se kterým jsme hovořili o výhodách a vůbec fungování Gatema WMS.  

Při řízení společnosti se třemi pobočkami v zahraničí, která více než 25 let zásobuje velkoobchodní partnery po celé Evropě z centrálního skladu v Náchodě o velikosti 45 000 m2, s přibližně 160 zaměstnanci a denní expedicí 500 palet obchodním partnerům, bylo určitě potřebné najít skladový systém, který by přehledně řídil veškeré skladové pohyby.

Odkdy máte naše WMS?

Spustili jsme ho v červenci 2020 s tím, že tomu od  roku 2019 předcházela poměrně intenzivní jednání.
V roce 2020 začal zkušební provoz a plný provoz najel od prosince 2020.

Jak to přijali zaměstnanci?

To byla stěžejní otázka. V logistice máme 60 kmenových  zaměstnanců plus cca 10 brigádníků. Každý se musel individuálně zaučit, muselo proběhnout odzkoušení, že systému rozumí a že ho každý ovládá. Zaměstnanců naší logistiky a jejich práce si osobně velmi vážím, bez toho bychom u nás nebyli schopni žádným způsobem fungovat. Jsou to zaměstnanci, kteří mají výborné schopnosti, ale mají i určité limity. Jsou tam lidé i důchodového věku, kteří měli  základní odstup od všeho, co se týká IT problematiky.
I s těmi bylo potřeba detailně pracovat, a to se nám také podařilo. Dnes už nikdo z nich nechce zpátky „tužku a papír“.

Našli se samozřejmě i zarytí odpůrci, kteří nechtěli systém WMS přijmout. Bojovali jsme s mýty o tom, jak je to nedokonalé a složité. Úmyslně jsem v době implementace k tomu moc detailních informací neposkytoval, přesto tam nějaké šumy a spekulace vznikly. Dnes už by se ale nikdo, včetně všech odpůrců, nechtěl vrátit do té dinosauří doby s tužkou a papírem.

Naši zaměstnanci musí dobře znát náš systém, musí si stále udržovat spoustu znalostí, což nám také vytváří konkurenční výhodu v našich službách zákazníkům. Velký rozdíl po zavedení WMS byl například právě v době potřebné k zaučení nového zaměstnance. Tzn., v případě starého způsobu - papírové výdejky, tam plné zaučení trvalo cca 1,5 měsíce včetně poměrně složitých a pracných kontrol, abychom eliminovali případné chyby. Dnes se doba zaučení nového zaměstnance logistiky zkrátila na cca jeden týden.

Vždy jsme se snažili a stále se snažíme o stabilní kolektiv s dlouhodobou spoluprací. Byla tu ale určitá obava, pokud by nám odešlo větší množství lidí v krátkém čase, jak rychle najít a zaškolit zaměstnance nové. Díky systému WMS se zaškolování nebojíme. Nový člověk tak bývá zaškolený velmi rychle.

Co to přineslo pro Vás jako majitele?

Jednoznačně to zefektivnilo veškeré logistické procesy. Zlepšilo funkce, které logistika má a musí mít. Velké přínosy v controlingu, jsme schopni procesy jednoduše kontrolovat. Máme přehledy o denní operativě, jak se každý den vyvíjí, jak rychle jsou zpracovávány jednotlivé objednávky, příjemky, výdejky, i jak zaměstnanci efektivně využívají pracovní dobu. Strávili jsme dlouhou dobu základní analýzou.

Bylo to v době, kdy jsem ještě neměl úplnou představu, a ještě jsem nepronikl do všech možností WMSka. Byl jsem rád, když lidé z Gatemy přišli s možnými návrhy, jak WMS rozšířit, takže jsme dělali spoustu dovývojů, což nám pomohlo zajistit další návazné a potřebné funkce, které nás zprvu vůbec nenapadly.

Kdybyste věděl, co Vás čeká, odradilo by Vás to?

Žádné negativum nevidím. Odradil by mě laxní přístup k řešení nově vzniklých problémů, ale to se naštěstí nestalo. Problém by byl, pokud bychom neměli  správnou odezvu na naše požadavky ze strany Gatemy,  stejně tak i od našich zaměstnanců, jako koncových uživatelů. Naopak. Systém WMS se promítl do procesů napříč naší společností, nezasahuje čistě jen do skladové logistiky, nýbrž je úzce provázán s prací a procesy v kancelářích-objednávky, reklamace atd., systém WMS také naše procesy „narovnal“, což byl také jeden z cílů. Spolupráce s Patrickem Jirglem (vedoucí oddělení integračních řešení), Milanem Žáčkem (vedoucí vývoje HELIOS iNuvio) běží na skvělé úrovni.  Na naší straně je to kolega Jan Pícha, se kterým jsme u nás celý systém WMS nastavovali a který je velmi schopným specialistou na náš informační systém Helios iNuvio a proto jsme byli schopni si mnohé úpravy udělat i sami.

Co Vás vedlo k tomu, pořídit si WMS až po takové době od HELIOSu?

HELIOS máme od roku 2008. WMS jsme pořizovali až 2019. Náš systém papírových výdejek plnil dlouhou dobu naše potřeby. I přes vysoký podíl lidského faktoru, který způsoboval chybovost nám systém papírových výdejek vyhovoval. Postupem času, jak naše společnost rostla, problémů přibývalo, jednak interních, ale, a to bylo závažnější, i ze strany zákazníků a postupně jsme zjistili, že už nejsme schopni starý systém dál rozvíjet a nepomáhá nám, nýbrž nás brzdí. Náš každoroční růst byl průměrně 10–12 %, což je poměrně vražedné tempo, a každodenní nároky na tok zboží našimi sklady plus logistika, mě dovedla k myšlence, že s tím musíme něco rychle udělat, abychom problémy dál nekumulovali, a naopak se posouvali dál, sledovali trendy moderní logistiky s využitím nových digitálních technologií a SW.

Dostala se Vám zpětná vazba od zákazníků?

Systém papírové výdejky vytvářel značný prostor pro improvizace, které byly běžné a zákazníci na to byli zvyklí. Tzn. například zákazník si po finalizaci jeho původní objednávky doobjednal ještě jedno balení párátek. Skladník musel pro toto jedno balení jít půl kilometru do skladu a zpět, stálo nás to cca patnáct minut času za balení, které stojí „3,50Kč“, pak toto balení musel přidat na již hotovou původní paletu, znovu paletu zabalit atd. Zákazník byl velmi spokojený, ale nikdo v té době v tomto smyslu moc neřešil vlastní efektivitu. Služby směrem k zákazníkovi byly na prvním místě.

Systém WMS toto změnil - narovnal, což bylo jedním z cílů – zlepšit efektivitu procesů při co možná největším zachování všech dosavadních služeb a možností pro zákazníka. Bylo tedy nutné, aby náš marketing na tuto změnu zákazníky připravil. Vysvětlili jsme zákazníkům, že některé možnosti sice zaniknou, ale hlavní přidaná hodnota bude v kvalitě a rapidním snížení počtu reklamací, což se nám také podařilo. Zákazníci začali vidět, že se kvalita mnohonásobně zvýšila. Navíc jsme schopni naše zboží zákazníkům dodávat následující pracovní den od objednání a to každý den.

Jak jste se o WMS dozvěděli?

Firem, které podobný systém nabízí je celá řada. Já jsem s myšlenkou o pořízení WMS koketoval od roku 2015, ale stále byly prioritnější záležitosti k řešení. Bylo jasné, že to bude obnášet nemalý balík peněz, proto se to stále odsouvalo a odsouvalo. Počátkem roku 2016 se ale začala vytvářet detailnější vize a padlo rozhodnutí o konečném přechodu na WMS. Poptal jsem více firem. Od všech jsem si nechal odprezentovat nabídku. V momentě, kdy přijel Patrick Jirgl a odprezentoval Gatemu, tak jsem věděl, že to je to pravé. Vůbec ne, že by to bylo osobou Patricka Jirgla, ale tím, že Gatema je s Assecem tak dobře propojená, že systém WMS se systémem  HELIOS do sebe tak dobře zapadá.  Všechny ostatní návrhy byly složitější, například, data bychom museli mít někde externě, tam by je „někdo“ spravoval, pak je posílal zase zpátky atd., takže Gatema v tomto vyhrála.

Jaké byly začátky Vašeho podnikání?

Po otevření hranic po roce 1989 jsme cestovali do Německa a tam jsme v restauracích viděli různé ozdoby a drobnosti do gastronomie, zkusili jsme koupit první tašku „brček“, přijeli jsme s tím do Česka do první restaurace, kde nám řekli: „Bereme všechno a příště dovezte víc.“ A takhle se to začínalo postupně nabalovat. Je jasné, že na tyto věci u nás po revoluci nebyla naše gastronomie zvyklá. To, že u jídla nebyl ubrousek, to nikdo neřešil, a že někdo dostal do poháru nějaký rozlišovač, nějaký deštníček na zmrzlinu nebo jinou ozdobu, to bylo hlavně pro děti a na někoho to mohlo působit jako „kravina“, ale myslím si, že dnešní gastronomie obecně, už bez těchto věcí nemůže fungovat, ať je krize jakákoliv.

V době Covidu klesl náš obrat o cca 50 %. Portfolio se razantně změnilo a my jsme museli pružně reagovat. Systém take away výdejů jsme ale byli schopni plně zajistit a podpořili jsme tak restaurace, aby mohly provozovat výdej svých produktů z okýnek i v době největší krize a na to jsme pyšní. Různě se zdražuje. Slyšíme různé negativní prognózy, které by mohly lidi uzemnit doma, což se neděje, zaplať pánbůh. A když si lidé jdou někam  do restaurace posedět, naše zboží je zde naprostou samozřejmostí a myslím si,  že bez toho to dnes již nejde. Takováto vybavení v gastronomii všichni považujeme za určitý běžný životní standard. V našem sortimentu jsou nosné produkty a pak ty doplňkové. Takže pokud si u nás zákazník objedná nějaký hlavní produkt, většinou k tomu objedná i  ten doplňkový. Konkurenci máme, ale my jsme, troufám si tvrdit, leadři v oboru, poněvadž náš sortiment je komplexní. Zákazník u nás koupí skutečně všechno.

Začátky Wimexu byly takové, v Čechách jsme byli, můj táta, já a druhá rodina byla v Německu.

Takto to začínalo, pak jeden, dva zaměstnanci. Zboží jsme balili doma, já jsem jezdil na poštu s balíky. Pak jsme měli dvě výstavy v Brně, kde jsme vystavovali na výstavě Inteco-Arbien, která dnes již neexistuje. V regionální tiskárně nám udělali první reklamní letáky. Výstavy nám pomohly v dalším rozvoji, získali jsme poměrně hodně nových zákazníků. V dnešním sídle firmy jsme byli ze začátku v nájmu. Nebyly to primárně skladové prostory, nýbrž bývalá textilní továrna. Tehdy měla jiného majitele. Postupně jsme zjišťovali, že nám pronajatý prostor nestačí, tak jsme si pronajali další. Pak přišla krize realitního trhu a naskytla se zajímavá možnost koupě celého areálu za dobrou cenu. Byla tam ale řada problémů. Do některých hal zatékalo, byly značně zchátralé apod. Postupně jsme začali s opravami, pak jsme začali nepotřebné prostory pronajímat, protože jsme všechny prostory nepotřebovali, ale jak jsme dále rostli a expandovali, postupně jsme nájemní smlouvy vypovídali, a dnes jsme už v celém objektu. V současné době nám už ale bohužel těch 45 tisíc m2 nestačí, takže příští rok plánujeme stavbu nové haly, tak zvaně „na zelené louce“ . Proto máme nyní ještě externí sklady, cca 8 km od nás, v Jiráskově Hronově. Koupili jsme menší nákladní automobil, 20 paletový, a s ním každý den převážíme zboží. Co se nám nevejde na hlavní sklad převezeme do externího, a naopak z externího doplňujeme zpátky na hlavní. Takto optimalizujeme celkový tok zboží.

Takže takhle si tady ve Wimexu žijeme...

Více než čtvrt století vyrábí Gatema PCB desky plošných spojů (DPS) pro přední společnosti z celé Evropy a stala se klíčovou entitou skupiny Gatema Holding, která vyrábí DPS pro cca 800 společností v patnácti zemích Evropy – a to včetně největších distributorů v oboru.
Výroba každé desky je čistě zakázkový typ výroby a každá výrobní zakázka je specifická a odráží požadavky zákazníka nejen na kvalitu, ale především na rychlost dodávky.

Modul Výroba ERP HELIOS zpřesnil sledování výroby, a to ihned od počátku jeho používání. Hodně tomu přispěl objednávkový konfigurátor, který zákazníci Gatemy PCB vyžívají na webových stránkách firmy pro zadávání poptávek a objednávek. Konfigurátor je přímo propojen do ERP HELIOS.
Postupnou optimalizací výrobních procesů za pomoci ERP HELIOS došlo k výraznému zkrácení průběžné doby výroby desek plošných spojů a tím ke zrychlení dodací doby směrem k zákazníkům. Díky implementaci MES Reva mají operátoři výroby přesný přehled o stavu zakázky.
Implementace probíhala za plného výrobního provozu a byla velmi rychlá a úspěšná. Nyní v ERP HELIOS současně pracuje 90 uživatelů Gatema PCB.

Výrazné zrychlení průběžné doby se nám podařilo realizovat i díky automatizaci při zadávání výrobních dat v přípravě výroby a odstranění ručních přepisů výrobních postupů pro výrobní operátory. Zákazník v dnešní době klade velký důraz na kvalitu výrobku, jeho čistotu, mechanickou kvalitu, ale zároveň požaduje velmi rychlé dodání výrobku. To vše se nám podařilo realizovat díky implementaci ERP HELIOS.“ uvádí Radim Vítek, vedoucí výroby desek plošných spojů.

Modul Výroby ERP HELIOS pomohl firmě zkrátit výrobu desek na hodiny

Každá objednávka desek od zákazníka je jedinečná, díky konfigurátoru dochází ke zpřesnění požadavků parametrů na desku. Konfigurace se automatizovaně načte do ERP HELIOS a workflow zajistí zaslání informace na oddělení přípravy dat. Zkracuje se doba celého procesu zadávání dat do ERP. Dále odpadá složitost kontroly na přípravu dat v TPV a tvorba výrobního postupu, protože tyhle kroky jsou v ERP HELIOS uložené a automatizované. Rozhodně nehrozí, že se někdo při přepisu požadavků parametrů zákazníka splete a také se nemusí párovat data od zákazníků s parametry pro výrobu. Vše je automatizováno v modulu Výroba“, upřesňuje Petr Vařeka, vedoucí implementačního týmu ERP HELIOS.

Při samotné výrobě DPS (desek plošných spojů) na dílně dochází díky modulu Výroba k automatizovanému načtení programu pro řízení technologické linky nebo stroje (vrtačky, lisu, frézy nebo CNC). Přímo na dílně výrobní operátor následně potvrdí odvedení práce a výroby načtením čárového kódu dané operace a tato informace se přenese do modulu Výroba. Na každé zakázce je přesná informace o zahájení a ukončení operace postupu. Na odvádění práce se váže i materiálové plánování a výdeje materiálu do výroby.

 „Například proces vrtání desek plošných spojů: způsob vrtání, zahloubení, konkrétní místa pro vrtání i hloubka vrtů jsou zanesené ve výrobním postupu pod konkrétním kódem. Modul Výroba nabídne stroji program uložený na síti s postupem vrtání. Operátorovi stačí potvrzením na stroji schválit program. Nedochází tak z prodlevám, protože modul Výroba postupuje podle pracovního návodu výrobních operaci na další pracovní místo“, vysvětluje Vařeka.


ERP HELIOS tedy přesně sleduje a eviduje v jaké fázi výrobního procesu se daná deska nachází, což výrazně zrychluje orientaci o stavu zakázky ve výrobě.


Dokázali jsme zefektivnit přípravu dat pro výrobu na minimum. Pokud přichází objednávka od zákazníka se správně zadanými daty, v HELIOSu vidíme jednotlivé postupy zpracování jako je vrtání, frézování, kontrolu motivu, sekci masky a tak dále. Pokud HELIOS ani technik na přípravě výroby nenahlásí žádné omezení, tak může jít deska za pár minut skutečně do výroby. Svůj čas potřebuje na přípravu chemie, svůj čas fyzika, něco samozřejmě spadne do procesování celé zakázky. Ale už dokážeme kvalitní desku vyrobit přibližně za 14 hodin, což dříve bez HELIOSu čítalo 10–14 dnů,“ říká Václav Ambrož, vedoucí oddělení technické přípravy.

Specifické potřeby firmy při výrobě desek plošných spojů


Velkou výhodou HELIOSu je možnost jeho přizpůsobení potřebám výrobní firmy. Pro Gatemu PCB je modul Výroba v mnoha místech naprogramován na míru. To je velká výhoda a umožňuje postupné další vylepšování HELIOSu “, upřesnil Jiří Měřínský, vedoucí vývoje HELIOSu.

Následně vyjmenovává hlavní specifika řešení pro výrobu desek:

Implementace modulu Výroba ERP HELIOS

Postupné navyšování počtu zakázek ve výrobě a také rozšiřování počtu technologií výroby  vedlo vedení firmy k rozhodnutí implementovat ERP HELIOS. Celkově neudržitelný stav s ručním sledováním výroby se vedení společnosti rozhodlo řešit v roce 2000. Implementace ERP HELIOS proběhla velmi rychle a bez odstávky provozu.
Kompletní implementaci včetně současné podpory provozu ERP HELIOS řeší společnost GATEMA IT, patřící do stejného holdingu jako firma GATEMA PCB.


Přínosy modulu Výroba

Zaujaly vás vlastnosti modulu Výroba?

Rádi vám o něm povíme více. A nejen to, představíme vám ho i v praxi.
Tak nejlépe pochopíte reálné přínosy pro vlastní výrobní procesy.

Historie společnosti Gatema PCB

Gatema PCB a.s. roste a vyvíjí se od roku 1994. Začínalo se ve dvou a dnes v Boskovicích, a dále na pobočkách Kubatronik v Německu a Katema Tec v Rakousku pracuje 130 lidí a společně tvoří roční obrat cca 300 milionů Kč.

Výroba prototypových DPS začala původně na Cejlu odkoupením části technologií od podniku Prototypa Brno. V roce 1997 se firma stěhuje do Boskovic, kde kupuje výrobní areál na ulici Havlíčkova o rozloze cca 10 000 m2. Díky vývoji se do produktového portfolia dostávají i vícevrstvé DPS a HDI DPS s mikrootvory 0,1 mm a pohřbenými otvory 0,2 mm, 8.KT.

V roce 2013 byla dokončena stavba nové výrobní haly na zelené louce v novém areálu v Boskovicích o rozloze 20 000 m2,kam se přesunula kompletní výroba DPS.

O sedm let později dochází k akvizice německého výrobce DPS Kubatronik Leiterplatten GmbH a založení pobočky Katema Tec v Rakousku. Zároveň se výroba rozšiřuje o výrobu flexibilních a rigid-flex desek, 9.KT, IPC class 3.

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram